Update Flash Player
Jord

Inledning

Gryningen har kommit och solen börjar sakta stiga över trädtopparna. Byn Elatim har vaknat till liv och man kan känna värmen i luften av det som komma skall. Eldens högtid är här och byborna förbereder sig för kvällens festligheter. Alla hjälper till med ställa i ordning långbordet och altaret och doften av god mat hänger i luften.

Trots festligheterna och den goda stämningen som råder så viskas det runt husknutarna om en massa rykten om mord och svek, krig och blod. Folket är oroliga och dagarna har blivit mörkare. Alla verkar känna på sig att det kan börja gå utför, landet kommer att störtas i krig och blodet som spills kommer att färga marken röd. Världen så som vi känner den kommer att brinna tills bara aska återstår!

Men detta är bara rykten och prat som de mera vidskepliga påstår sig ha sett i elementenas tecken.  Byborna försöker att inte tänka alltför mycket på dessa ryckten. Ikväll och imorgon skall Imon firas och alla skall tacka eldens element för det som har varit och det som komma skall.

Resenärer från landets alla hörn, och bortom, är på väg till den lilla byn Elatim. Handlare, underhållare och shamaner har hittat sin väg till byn. Alla fönväntar sig god underhållning och en bra stämning för kvällen med sådana gäster i byn. Vissa av dem har slagit läger just utanför byn och inväntar kvällens festligheter.

Byns gamling sitter och ser skeptiskt mot resenärernas läger och säger till de bybor som står samlade runt omkring; "En sak skall ni veta: en person som reser utan mål letar alltid efter någonting, så håll hårt i era rikedomar och det som ni håller kärt. Det är dåliga tider på kommande."  Byborna ser på varnandra och nickar instämmande. De fortsätter med sina sysslor medan de sneglar mot resenärernas tält.

Underhållarna övar på ett par konster medan shamanerna står och är upptagna i en debatt av något slag. Alla sökar vi väl efter någonting.  Alla beger  vi oss på en resa. Vi kanske inte rör oss en jordmil hemmifrån, men vad man än söker efter så kan man finna det, bara man söker på rätt ställe och vid rätt tid.

En sak var dock alla övertygade om; detta skulle bli en minnesvärd högtid i den lilla byn.

Rykten

Du som spelare skall själv välja vilka av dessa rykten som din roll är intresserad av. Lite tips på hur du kan välja och tänka:

1) Vad jobbar din roll med? Vad är hennes passion i livet? Det är speciellt rykten som hänger ihop med dessa saker som din roll kommer att ha lagt på minnet.

2) Var har hon befunnit sig den senaste tiden? Om hon varit isolerad på ett ställe kanske hon inte hört så mycket rykten. Om hon däremot befunnit sig på ett värdshus en tid, eller befunnit sig på andra platser med mycket folk i rörelse har hon säkert snappat upp flera rykten.

3) Din roll kan omöjligen veta allt om alla rykten. Bestäm dig för vad din roll vet och inte vet. Ett exempel: Om ett rykte här nedan innehåller information om plats, tid, inblandade personer, motiv o.s.v. kanske din roll bara vet en del av dessa. Detta kommer att ge er något att diskutera.

4) Din roll kanske har hört konstiga versioner av rykten? Sådant som inte alls stämmer. Hitta gärna på egna versioner!

5) Är din roll alls intresserad av sådant här skvaller?

Byn:
- Det rycktas om att ett tempelöverhuvud skall närvara vid den inkommande festen i byn Elatim.
- Det sägs att den gamla bybon är en före detta shaman.
- Det sägs att en berömd tjuv en gång i tiden gömde alla sina ägodelar någonstans i närheten av byn.
- Det skvallras om att storbondens blivande fru i byn är lite ovilligt inställd till att ingå äktenskap med sin man och att hon är ganska "vänlig" av sig med främmande män.
- En av personerna i byn lär vara barnet till en shaman och även vara en shaman själv.
- Det lär ska ha setts till väsenjägare i de närliggande trakterna den senaste tiden.
- Tecknena antyder att det kommer att bli en dålig skörd i år.
- Byafånen ses ofta springa naken i skogarna omkring byn.
- Byaäldsten lär ska ha dött under mystiska omständigheter.
- Enligt jägaren så har de vilda djurena i byns närhet så gott som försvunnit.
- Smeden lär ska äga ett vapen smidt av dvärgarna, men ingen har någonsin sett det.
- Byaäldstens fru är havande igen.

Högtiden:
- Ifall man samlar fyra olika blommor och sover med dem under sin kudde så kommer man inom snart att finna den man älskar.
- Att hoppa över en öppen eld efter att solen gått ner bringar en tur.
- Att hoppa över en öppen eld före solen har gått ner bringar en tur.
- Ifall man stirrar in i en eld tillräckligt länge kan man se Imons anlete, detta sägs vara en stark välsignelse från gudomen.
- Tar man en liten gnutta av askan som har lämnat efter elden som man bränt och gnuggar in den i sitt ansikte så skyddar det mot onda väsen.
- Om man bränner sig under högtiden betyder det att man kommer att ha dålig tur för resten av solvarvet.
- Den som utför älgskog denna natt kommer att välsignas med ett starkt och temperamentsfullt barn.

Krig:
- Det sägs att kungen och tempelöverhuvudet inte kommer överens om hur landets affärer och det annalkande hotet om krig skall skötas.
- Kungariket ska snart bege sig ut i krig med Wor'issa efter att kungen blivit förolämpad i samband med ett stadsbesök på en begravning i Wor'issa.
- Kung Dratos försökte mördas på ett stadsbesök i Wor'issa.
- Soldater från Sínas har setts till i landets södra delar och de lär ska ha anfallit ett antal mindre byar.
- Kungen av Sínas, Séral Sínassí, lär ska ha lagt ett förbud på att föra handel med Darioc.
- Wor'issa beskyller Darioc för att ha utfört mordet på deras blivande drottning. Folk talar om att det kan bli krig inom en snar framtid eftersom Darioc anklagas för mordet.
- Armén håller på och rustar till krig med Wor'issa eftersom kungen har blivit förolämppad för att vara odugling och en hönshjärna i samband med ett statsbesök nyligen.
- Tótias arméer har skymtats vid Dariocs norra gränser under det senaste elementariet.
- Wor'issas blivande drottning har blivit bränd ihjäl i sitt eget slott efter en större festlighet.
- Wor'issas kronprins har blivit kidnappad och enligt vissa ryckten också avrättad av sin egen far.

Övrigt:
- Väsena har börjat anfalla människor under de senaste månvarven runtom landet.
- Det lär ska ha regnat ner djur över huvudstaden Ýmel för en tid sedan.
- Kungen ligger på sin dödsbädd och kommer snart att dö.
- Man lär ska ha skymtat alver i området kring Droania och den södra delen av Darioc.
- Ett stort eldberg skall har vaknat till liv och att jordens innandömme håller på att spys ut till följd av att Eldens Element är förbannat.
- Ett antal adelsfamiljer har börjat diskutera vem som kanske skall bli vald till prins Terechs fru och landets blivande drottning, ifall att den nuvarande kungen dör och kronprinsen bestiger tronen.
- Det sägs att de döda har vandrat längs med gatorna i Ýmel för en tid sedan.
- Väsena lär ska ha utfärdat hotelser om att röja människor ur vägen som ställer till med problem eller snokar i vad de håller på med.

Roller

Allmänt:

Till lajvet väljer du att en roll från antingen byborna eller resenärerna. Det lönar sig att läsa igenom rollistan och se vad de olika grupperna har att erbjuda innan du anmäler dig. Det finns sammanlagt 30 roller i lajvet.

Byborna erbjuder mera stämningslajvande medan resernärena erbjuder mera intriger. Både intriger och stämning är viktiga element i lajvet och alla roller kommer att innehålla båda delarna, det är bara en fråga om var tyngdpunkten ligger.

Efter att du anmält dig, kommer du att få ett rollskelett som du på egen hand skriver till en mer fullständing roll. Därefter skickar du in den bearbetade rollen till spelledningen. Spelledningen finslipar, kompletterar och skickar därefter tillbaka rollen i sin slutgiltiga form. Exakta datum för rollskrivandet finns på anmälningssidan.

Rollerna kommer från början att ha vissa förutbestämda drag. Spelaren uppmuntras att komma med egna önskemål och förslag när det kommer till den slutgiltiga utformningen av rollen. Vi vill att du skall känna att du har en roll som du kan gestalta till fullo och som du är beredd att satsa på för att i slutändan gagna din egen lajvupplevelse.

Bybor:

De som lever i byn Elatim har levt ett relativt enkelt liv. Storbonden är den som styr och håller ett öga på byns handel och välfärd tillsammans med byaäldsten. Byn har det mesta som man behöver så som en drängar, pigor, en smed, jägare och även en byafåne. Byn är belägen nära Dariocs östgräns med Wor'issa som grannland. Byn lever upp när allihopa börjar förbereda sig inför den kommande högtiden, eller tja, nästan alla.

Dessa roller är i första hand tänkta som stämmnigsroller med en del intriger inbakade. Dessa intriger är i första han förknippade med händelser inom byn och mellan byborna. De är roller som inte sett så mycket av resten av landet och livet i byn är för det mesta tämligen lugnt. Nu skall det firas en högtid och plötsligt dyker det upp en massa främlingar i byn. Hur kommer detta att påverka den lugna lilla bondebyns vardag och högtidsfirande?

Man får själv utveckla rollerna med hjälp av spelledaren och diskutera vilken sorts roll man föredrar. Kevin kommer att fungera som huvudspelledare för denna grupp. Möjligheten att få spela samma roll igen inom kampanjen är liten men den finns där. Det är någonting som bestäms av spelarnas val under lajvets gång och hur dessa val påverkar historiens fortsättning.

Resenärerna:

Resenärerna är ett samlingsnamn på personer som inte bor i den lilla byn Elatim. De kan kommer från olika delar av landet Darioc eller bortom Dariocs gränser. Resenärsrollerna är i första hand intrigdriva roller men möjlighet till stämning finns också inbakat.

När lajvet börjar kommer vissa av rollerna att befinna sig i byn medan andra kommer att börja en bit utanför byn och sedan anlända till byn.

Tanken med dessa roller är att man skall kunna spela dem igen under något av de kommande lajvena i kampanjen. Detta är ingenting som spelledningen kan lova med säkerhet eftersom det är svårt att säga exakt vad som kommer att ske under ett lajv. Det är snarare en möjlighet. Sist och slutligen kommer detta att bestämmas av spelarnas val under lajvets gång och hur dessa val påverkar historiens fortsättning.

Man får själv utveckla rollerna med hjälp av spelledaren och diskutera vilken sorts roll man föredrar. Calle kommer att fungera som huvudspelledare för denna grupp.

Rollerna erbjuder möjligheter till olika spelstilar; intrigerande, inlevelse och handling. Vi strävar till att skapa karaktärer som är intressanta att spela och som förhoppningsvis också väcker tankar och känslor hos spelaren.

 

Bybor:
• Storbonden - (jordnära, fåordig, praktisk)
• Storbondens fru - (glad, pratsam, omtänksam)
• Storbondens barn 1 - (snabbtänkt, kaxig, reserverad)
• Storbondens barn 2 - (diplomatisk, vänlig, hjälpsam)
• Storbondens barn 3 - (spontan, blåögd, rastlös)
• Piga/Dräng 1 - (kärleksfull, envis, emotionell) 
• Piga/Dräng 2 - (trögtänkt, temperamentsfull, fräck) 
• Piga/Dräng 3 - (våghalsig, tankspridd , energisk) 
• Byaäldstens fru - (skötsam, intelligent, trogen)
• Byaäldstens barn - (nyfiken, hövlig, ivrig)
• Hantverkare; smed - (lugn, skötsam, noga)
• Hantverkare; garvare - (snabbtänkt, perfektionist, munvig)
• Hantverkare; skogshuggare - (kärlekskrank, otålig, glad)
• Jägare - (lugn, observant, vänlig)
• Byafåne - (oberäknelig, dåraktig, glad)
• Gammal bybo - (pratsam, girig, högmodig)
• Gamla bybons barnbarn - (nyfiken, rastlös, envis) 

Resenärer: 
• Adelsman från Wor'issa - (känslosam, bestämd, högmodig) *
• Adelskvinna från Wor'issa - (desperat, naiv, logisk) *
• Adelsvakt 1 - (trogen, hjälpsam, trögtänkt) *
• Adelsvakt 2 - (skeptisk, diplomatisk, snabbtänkt) *
• Handels- man/kvinna - (smickrande, nyfiken, högljudd)
• Handelsman & berättare - (tystlåten, observant, intelligent)
• Jord shaman - (lugn, envis, reserverad) *
• Eld shaman - (manisk, temperamentesfull, energisk) *
• Soldat från Darioc 1 - (snäll, skötsam, rastlös) *
• Soldat från Darioc 2 - (nyfiken, utnyttjande, kaxig) * 
• Underhållare 1 - (våghalsig, äventyrlig, glad)
• Underhållare 2 - (spontan, öppen, tjuvaktig)
• Underhållare 3 - (glad, ambitiös, småsint)

• Väsen av vatten - (uppgiven, ömtålig, omtänksam) *
• Väsenjägare - (hämndlysten, otålig, ifrågesättande)

 

Roller i rött ät tagna.

Roller i blått är reserverade för personer som har spelat samma roll i ett tidigare lajv av "När Världen Rämnar"-kampanjen.

Roller i grönt är icke-nybörjarvänliga roller. Nybörjare får dock anmäla sig till dessa roller ifall de känner på sig att de vill ha en utmaning.

Roller med en diamant () efter sig är roller som är tänkta att hjälpa till med matlagningen under lajvet. Detta innebär att man inte kommer att ha lika mycket lajvtid samt att man får en 5 € billigare deltagaravgift som kompensation.

Roller som har en asterisk (*) efter sig är roller som har vissa klädkrav på sig. För mera information om dessa klädkrav bör man kontakta spelledningen.

Vind